Warzywa (na talerzu podane)

Cebula

... Jest sobą na wskroś cebulą,
do stopnia cebuliczności.
Cebulasta na zewnątrz,
Cebulowa do rdzenia,...
... Byt niesprzeczny cebula,
Udany cebula twór.
W jednej po prostu druga,
W większej mniejsza zawarta,
A w następnej kolejna,
Czyli trzecia i czwarta...
Wisława Szymborska, fragmenty wiersza Cebula, serwis poetycki

http://poezja.org/index.php?akcja=wierszeznanych&ude=72

Przebieg ćwiczenia
Część I
Wizualizacja z warzywem, np. z cebulą.
Usiądź wygodnie. Zamknij oczy. Wyobraź sobie, że trzymasz w ręku cebulę. Odczuj jej gładką powierzchnię, lub szeleszczącą łupinkę. Wyobraź sobie, że kroisz cebulę wzdłuż na dwie części. Dotknij jedną połówkę dłonią. Sprawdź ile warstw znajduje się w niej. Co kryje się między nimi? Jakie jest ich wnętrze? A teraz pomyśl, że kroisz tę połówkę cebuli w drobną kostkę, lub w plasterki. Wydobywa się z niej zapach i olejki eteryczne często wykorzystywane w lecznictwie. Czy łzawią ci oczy? Czy są to łzy radości, czy smutku? Z czym kojarzą Ci się doznane odczucia?

Część II
Macie do dyspozycji talerz, nóż, warzywa. Stwórzcie na talerzu z warzyw kompozycję smaków, kolorów i form. Kierujcie się swoją wewnętrzną wizją , zaufajcie podświadomości i spróbujcie tworzyć według własnego klucza.

Konfrontacja
Ułóżcie wszystkie prace obok siebie. Zwróćcie uwagę na różnice i podobieństwa w Waszych pracach. W jaki sposób powstały Wasze refleksje? Podczas wizualizacji, czy w czasie dotknięcia lub szczegółowego oglądania?

Uczestnicy: dzieci, młodzież, dorośli.
Miejsce: klasa, sala.
Materiały: różne warzywa, noże, talerzyki tekturowe.
Czas działania: dwie godziny.

Bibliografia

Arcimboldo G. (2002), Giuseppe Arcimboldo, Kolonia: TASCHEN / TMC ART.

Artyści i ich dzieła

Arcimboldo G. (1563), Lato, olej na lipowej desce.

Warsztat przeprowadzony w ramach Studium ARTETERAPII w Instytucie Eriksonowskim (Poznań, 2010).